16-12-2016: artikel plaatselijke dagbladen

 

 

‘Zorg kies je zelf’  geldt ook voor thuiszorg

 

Het liefst zorgt iedereen voor zichzelf. Maar ook als we zorg nodig hebben, willen we zelf bepalen van wie. Dat kan ook, “maar dat weet lang niet iedereen”, merken de mensen achter thuiszorgorganisatie ‘Stichting Wijk-Zorg”.

 

“Zorg kies je zelf”, zeggen Carla Neijhoft, Geraldine Nijhuis en Wilma Poot van Stichting Wijk-Zorg uit Twente. Wie zorg nodig heeft, wordt echter vaak automatisch doorverwezen naar de grote organisaties, omdat die contracten hebben met zorgverzekeraars. Dat er wat te kiezen valt, is dus veelal niet bekend. In de maand december kun je je basisverzekering wijzigen in een restitutie-basisverzekering. Dat geeft je keuze vrijheid voor alle aanbieders van zorg, want de kosten worden 100% vergoed. Wie Thuiszorg nodig heeft, kan (dan) ook voor ons kiezen.

 

Stichting Wijk-Zorg is al meer dan 8 jaar actief. De organisatie is HKZ gecertificeerd en voldoet dus aan alle kwaliteitsnormen die aan zorg gesteld worden. “Één telefoontje en binnen een uur kunnen we al op de stoep staan met een informatiemap”, zegt Neijhoft over het eerste contact. Maar ook daarna zijn we voor zorg op de afgesproken tijd bij cliënten, aldus kwaliteitsmanager Nijhuis. Het kan eens vijf minuten uitlopen, omdat de vorige cliënt wat meer tijd vraagt. Maar duurt het langer dan een kwartier door bijvoorbeeld een calamiteit, dan bellen we altijd op.

Die kleine dingen maken echt het verschil.

 

Korte lijntjes

 

De kleinschaligheid spreekt mensen aan. Poot: Cliënten hebben ons telefoonnummer en krijgen direct iemand uit de zorg te pakken. Die weten precies wat er speelt en kunnen daar meteen actie op ondernemen.

Stichting Wijk-Zorg focust alleen op thuiszorg. “Mensen hoeven niet bang te zijn dat we hen naar een verpleeghuis- of ander soortige instelling verwijzen” zegt Nijhuis, Wij passen onze zorg bij hen thuis aan, zodat ze daar in principe altijd kunnen blijven wonen”. Daar hoort ook terminale zorg bij en in de laatste fase wordt 24-uurs zorg geboden. Cliënten worden door mensen waar ze vertrouwd mee zijn tot het laatst toe begeleid. Reden waarom wij ook bewust kiezen voor ouder en ervaren personeel. Dat is in de belevingswereld van onze veelal oudere cliënt erg belangrijk.

 

Stichting Wijk-Zorg gaat ‘the extra mile’ met haar cliënten. Je  krijgt een band met je cliënten en hun mantelzorgers, die van beide kanten als plezierig wordt ervaren. Vaak volstaat een appje van de kant van de mantelzorger: “morgen ben ik niet aanwezig. Is het mogelijk dat jullie de maaltijd voor mevrouw even opwarmen?”

Antwoord: “geen probleem!” En zo ervaren we dat ook. We doen dit dan wel in onze eigen tijd, maar we doen het ook uit betrokkenheid.

Nijhuis vult aan: Even helpen met de afstandsbediening van de tv, de instelling van de telefoon of een app op hun tablet.

‘Uw zorg, onze zorg’ is onze slogan en dat geldt in meerdere opzichten. Als mensen met een IPad kunnen omgaan, kunnen we hun een weekschema mailen, daar hebben we zelf ook gemak van.

 

meer weten?         info@wijk-zorg.nl